Skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten er et tilbud til skolens elever som har behov for råd, veiledning, samtaler eller undersøkelse rundt egen helse.

Tjenesten er gratis. Helsesykepleier har taushetsplikt og eleven skal ikke ha fravær for å være hos helsesykepleier.

Hva kan du snakke med helsesykepleier om:

• Helseproblemer, i forbindelse med fysisk eller psykisk helse.
  • Prevensjon
  • Kjønnssykdommer
  • Seksuell legning
  • Sorg
  • Røykeslutt
  • Spiseproblemer
  • Søvn
  • Rus
  • Samt utfordringer på skolen f. eks mobbing, trivsel motivasjon.

Helsesykepleier kan være behjelpelig med å bestille time hos tannlege eller fastlege, evt skifte fastlege.

Vi samarbeider med lærere og rådgivere, og kan henvise til PPT, BUP (I samarbeid med fastlege), SMS (Sosialmedisinsk senter), Helsestasjon for ungdom, til lege eller psykhjelpa der.

Helsesykepleier kan skrive ut p-pille, p-plaster og p-ring til jenter mellom 16 og 19 år.

Vi deler ut gratis kondomer.

Følgende undersøkelser kan du gjøre hos helsesykepleier:

• Klamydiaprøve
  • Graviditetstest
  • Måle blodtrykk
  • Sette P-sprøyte

Skolens helsesykepleier er:

Stilisert bilde av kvinnelig ansatt - Klikk for stort bilde

Lise Vik

Telefon kontor   Mobil

Send e-post

Lise har kontor i 1. etasje, rett ved siden av rådgiverne (vis-à-vis biblioteket).

Kontortiden er:

Mandager kl. 09.00-14.15
Torsdager kl. 09.00-14.15
Fredager kl. 09.00-14.15

Ønsker du kontakt med en helsesykepleier på andre tidspunkt?

Da kan du benytte deg av Elevtjenesten.

Elevtjenesten gjør det enklere for unge å få oversikt over alle de flinke hjelperne som skolen, kommunen og fylkeskommunen kan tilby. Elevtjenesten gir en rask oversikt over hvem som kan hjelpe og det er enkelt å ta kontakt i appen når man står i vanskelig situasjoner eller har spørsmål.

Elevtjenesten gir også enkel tilgang og oversikt over andre gode hjelpetjenester som for eksempel Kors på halsen, Snakk om Mobbing og mange andre tjenester. Tjenesten gjør det enklere å få hjelp når man trenger det.

QR-kode, for å laste ned Elevtjenesteappen. - Klikk for stort bildeBruk QR-koden og last ned Elevtjenesten-appen gratis fra App Store eller Google Play. Du kan også logge deg inn på PC/Mac og ta kontakt derfra.

Andre nyttige lenker

www.ung.no
Her kan du stille spørsmål om alt du lurer på.

www.sexogsamfunn.no

www.tobakk.no

www.rustelefonen.no
Spørsmål om rus og hjelpetiltak