Ressursskoler og praktisk informasjon om samiskopplæring i Troms
I Troms finnes det tre ressursskoler for samiskopplæring: Nord-Troms, Kongsbakken og Heggen videregående skoler. Disse skolene har stedlige samisklærere og tilbyr opplæring i samisk språk.
Når elever på 10. trinn skal søke videregående opplæring etter nyttår, er det viktig å innhente informasjon om hvilke tilbud som finnes ved den aktuelle skolen. Informasjon finner man på skolenes nettsider og ved å kontakte rådgiver på ungdomsskolen.
Vanlige spørsmål som kan være nyttige å stille i denne prosessen:
- Får jeg undervisning med stedlig lærer, eller blir det nettundervisning?
- Er det mange andre elever som skal ha samiskopplæring?
- Foregår samiskundervisningen etter ordinær skoletid?
- Hvordan påvirker samiskopplæringen undervisningen i norsk (sidemål)?
- Får jeg ekstra stipend for å ha samisk som fag?
- Må jeg ha et fremmedspråk i tillegg til samisk?
Viktig å huske ved søknad til videregående opplæring
Videregående skoler i Troms gjør sitt beste for å tilby samiskopplæring med stedlig lærer fra skolestart. For at skolene skal kunne planlegge og tilrettelegge undervisningen, er det viktig at elever som ønsker samisk som fag, krysser av for dette i søknaden til videregående opplæring. Dette gjelder både for dem som allerede har bestemt seg, og for dem som vurderer samiskopplæring som et alternativ.
Samiskopplæringen blir tilpasset elevens ferdighetsnivå
Samisk som førstespråk – Samisk 1
- Samisk 1 gis til elever som behersker og bruker samisk som sitt morsmål. Norsk er da andrespråket.
- Samisk 1-elevene er fritatt fra opplæring og vurdering med karakter i sidemål. Det er en egen læreplan i norsk for Samisk 1-elever, "Norsk for elever med samisk som førstespråk". Denne læreplanen er en forkortet utgave av den ordinære læreplanen i norsk. Samisk 1-elever som ønsker det, kan velge å følge den ordinære norsklæreplanen.
- Lærerne i norsk og samisk skal samordne opplæringen slik at samisk- og norskopplæringen utfyller hverandre.
- Eksamen i norsk avlegges i henhold til den læreplanvarianten som er valgt. Eleven og læreren i norsk må derfor raskt avklare hva slags læreplan eleven skal følge.
Samisk som andrespråk – Samisk 2, 3 og 4
- Elever som har norsk som sitt morsmål og førstespråk, men som også kan bruke samisk, får opplæring i samisk som andrespråk. Elever med samisk som andrespråk er fritatt for opplæring og vurdering i skriftlig sidemål både på grunnskole og videregående opplæring (jfr. Opplæringslova § 1-11).
- Opplæringen i samisk som andrespråk er delt i tre nivåer, avhengig av elevens samiskferdigheter, og det er utarbeidet egne læreplaner for nivåene:
- Samisk 2 er nivået for elever som kan veksle mellom norsk og samisk i flere språksituasjoner, men som føler seg mest trygg på norsk. Elevene på dette nivået har fått opplæring i samisk 2 eller 3 gjennom hele grunnskoleløpet.
- Samisk 3 er nivået for elever som til en viss grad kan veksle mellom norsk og samisk i noen situasjoner, men som må bruke norsk for å forstå eller bli forstått fullt ut i mer kompliserte språksituasjoner. Elevene på dette nivået har fått opplæring i samisk 3 på ungdomstrinnet.
- Samisk 4 er nivået for elever som ikke har hatt opplæring i samisk tidligere. Elevene på dette nivået har ikke fått opplæring i samisk i grunnskolen.
I Troms har andrespråkelever vanligvis begrenset kontakt med samiskspråklige situasjoner og miljøer. For å styrke samiskopplæringen får derfor alle elever med samisk som fag tilbud om såkalte "språkbad" , dvs. samlinger der de får være i samiskspråklige omgivelser. Etter at nye læreplaner for samiskopplæring ble innført fra skoleåret 2020/21, er denne ordningen blitt forskriftsfestet.
Samisk som fremmedspråk
Samisk som fremmedspråk tilbys elever uten samisk bakgrunn som ønsker å lære språket. Opplæringen følger samme læreplan som andre fremmedspråk, som fransk, tysk og russisk. Elever som velger samisk som fremmedspråk, har ikke rett til fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Fritak fra sidemål og fremmedspråkopplæring for elever med opplæring i Samisk 1-4
Sidemål
For elever med opplæring i samisk som førstespråk eller andrespråk gjelder ikke kravet om opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Fremmedspråk
- Elever i videregående opplæring som får opplæring i samisk som første- eller andrespråk er fritatt fra opplæring i fremmedspråk.
- Dersom en elev likevel ønsker opplæring i både samisk og fremmedspråk, vil eleven få flere opplæringstimer enn skolene vanligvis planlegger for.
- Om ikke skolene får til en tilrettelegging for opplæring både i samisk og ønsket fremmedspråk, kan man eventuelt formalisere samiskkompetansen ved å avlegge privatisteksamen i samiskfaget.
Alternative opplæringsformer i samisk
Når skolen ikke har kvalifisert undervisningspersonale til å gi stedlig opplæring i samisk, har elever med rett til samiskopplæring krav på alternative opplæringsformer. I Troms tilbys fjernundervisning gjennom Nettskolen Troms.
Fjernundervisning i samisk skal gi elevene et opplæringstilbud som er likeverdig med undervisning gitt av stedlig lærer. Det er skoleeier som har det overordnede ansvaret for at elevenes rett til samiskopplæring blir ivaretatt.