Cambridge

Tromsdalen videregående skole har helt siden 2006 hatt et samarbeid med Cambridge Regional College. Vi sender hvert år en VG2-klasse fra studiespesialisering på utveksling til England.

Bilde av elever og lærer fra kjemiundervisning - Klikk for stort bilde Torstein Arntzen

VG2 i Cambridge. A chance of a lifetime!

Undervisningen vil foregå på engelsk, med engelske lærere, men etter norske læreplaner. I tillegg til fellesfagene, vil  vi kunne tilby fag innenfor programområdet for realfag og programområdet for språk, samfunnsfag og økonomi.

Før avreise til Cambridge (i begynnelsen av september) vil det bli undervisning i norsk og historie på Tromsdalen. Skoleåret i Cambridge avsluttes i mai, og de siste ukene av skoleåret vil derfor bli på Tromsdalen vgs.

Året i England godkjennes fullt ut som et vanlig VG2-kurs, og gir deltakerne de samme rettigheter ved inntak til VG3. Det gir også de samme mulighetene til tilleggspoeng som et VG2-år her hjemme.

Elevene vil bli innkvartert hos vertsfamilier.

Dersom du er interessert i å ta VG2 studiespesialiserende utdanningsprogram i Cambridge neste skoleår, bør du ta kontakt med skolen for nærmere informasjon.

Aktuelle søkere må levere inn søknad på engelsk om seg selv; der en skriver litt om hvorfor en søker dette tilbudet, fremtidsplaner, interesser o.s.v. Alle søkere vil bli innkalt til intervju.

Vil du vite mer? Ta kontakt med Elin Isaksen som er ansvarlig for Cambridge-prosjektet.

Utdrag fra elevenes erfaringer

Vy over Cambridge i solnedgang - Klikk for stort bilde Shutterstock

Interiør fra skole i Cambridge - Klikk for stort bilde”Jeg har så langt hatt et kjempebra opphold her i Cambridge. Dette er vår mulighet til å få vise foreldre, lærere og venner at vi kan ta avgjørelser, være ansvarlige og passe på oss selv. Jeg er utrolig glad for å ha fått denne muligheten, det er kjempeflott! Og det er trist om det ikke er flere som får denne muligheten, for den gir oss mye igjen.”

”Wow! Når beskjeden vi alle hadde ventet på kom - dere skal til England! - var livet mitt plutselig ikke det samme lengre. Jeg skulle faktisk reise bort fra trygge Tromsø et helt år, som 17 åring. Jeg grua meg fælt, ville omtrent ikke reise når reisedatoen var satt! Men jeg dro likevel, med beskjed fra foreldrene mine om at hvis det ble for ille, så fikk jeg heller komme hjem. Men hjem vil jeg ikke! Nå har jeg vært her i 6 uker, og jeg gruer meg allerede til å reise hjem for godt. Jeg har fått venner her, jeg har opplevd mer disse 6 ukene enn jeg har gjort til sammen hjemme i Tromsø hele mitt liv, omtrent.”